Fjortisar VS Tanter

Som bekant har jag flyttat ut på landet. Okej, inte så farligt som det låter men ändå.
Och det innebär att jag måste färdas med buss för att komma in till stan där mitt arbete finns.
Så det här med att åka buss är något så hysteriskt brutalt hemskt så man vill bara ställa sig och spy. Dock är det värre att spy så jag låter bli.

När man åker buss på helger, runt 9 ungefär blir bussen belamrad med äldre tanter, de som är närmare 70år, som förmodligen skall ner till torget och köpa pelagonier.
När man åker buss mitt i veckan så är det belamrat med den yngre generationen, men de som hörs är tjejer i 15års ålder. I söndags när jag åkte till jobbet stod där framför mig 4 st tjejer, och aldrig i mitt liv har jag vart med om sådant tjatter. Jo det har jag väl...
Men iaf, jag tryckte in min musik i öronen, på en normal volym. Ändå hörde jag deras tjatter, höjde lite, och så kom tjattret.. Till slut fick jag dra igång på värsta volymen för att slippa höra dom. Man kan ju inte direkt be dom vara tysta för att jag vill stå i lugn och ro och lyssna på min musik.

Så var det, det här med tanter. Dom är precis likadana. Dom måste prata högt för att höra varann. Skillnaden mellan dom är att dom sätter sig långt fram, oavsett hur mycket platser det finns längre bak och använder ett "ah, ja jo, precis" när någon annan pratar. Ja det är väl artigt i sig, men alla tanter gör på exakt samma vis.

Egentligen är väl uttrycken och anvädningen av det svenska språket den enda skillnaden mellan fjortisar och tanter.
Dom skvallrar lika mycket, är ivägen lika mycket och låter lika mycket.

Tanter; den äldre fjortisen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0