Pain!

Jag har kollat lite på internet om så kallade Ischias och hittade det här

Vad är äkta ischias?

Orsaken till ischias är alltid irritation och inflammation av ischiasnerven. Ischiasnerven är den största och längsta nerven i kroppen lika tjock som ett finger. Alla nervsignaler till och från nedre delen av kroppen går via denna nerv. Nerverna från ryggen går samman nedanför korsbenet och bildar ischiasnerven, vilken i sin tur löper under de tvära höftledsmusklerna, ner på baksidan av benet och vidare ner till foten. När en av diskarna mellan kotorna i ländryggen är skadad, tränger en del av disken ut mellan kotorna och trycker på en nervrot.
Trycket gör att nerven svullnar upp och det uppstår typiska ischiassmärtor, vilka strålar ut via sätet, på utsidan av låret, i vaden och ibland ända ner i foten. Det gör då ont att stödja på benet, man har svårt att gå och nattsömnen blir lidande.

Och en jämförelse

Vad är falsk ischias?

Orsaken till smärtor i rygg, höft och lår är oftast inte relaterade till en skadad disk. Din kiropraktor kan avgöra om en disk är skadad och därmed utesluta äkta ischias. Falsk ischias är mycket vanligare än äkta och svarar alldeles utmärkt på kiropraktisk behandling. Smärtan är lindrigare och mer diffus än vad som uppstår vid äkta ischias. Det är sällsynt att den fortsätter nedanför knät. Muskelsvaghet eller känselbortfall uppstår aldrig vid falsk ischias.

  • överbelastning eller felbelastning av ryggen
  • benlängdsskillnad
  • fel skor
  • gamla fot- eller knäskador
  • fotproblem - nersjunken hålfot
  • sjukdomar i ryggen, bäckenlederna eller höftlederna
  • tjock plånbok

Vissa störningarna uppstår t.ex. när vi sitter för mycket på jobbet eller vid ovana rörelser som att skotta snö eller sjösätta båten


Kort och gott. Det gör ont i ryggen och har spritt sig in mot svanken och ut i höften. Idag när jag var på Coop hade jag problem att stödja på benet för det gjorde ont i smalbenet och värkte i foten. Sömnen kan tydligen bli påverkad och jag har inte sovit så jäkla bra mer än natten till söndag.
Wäij. 20år och en trasig rygg!
Party!
Jag kände inte av det igår. Då hade jag legat i soffan hela söndagen och inte gjort något ansträngande på måndagen. Men idag, när jag jobbat, är smärtan tillbaka...
Och det kan knappast vara fel skor då jag haft dessa ett tag och arbetskorna är bra skor som är gjorda för att kunna jobba ordentligt i. Och har inte gjort några direkt konstiga rörelser heller...

Ibland brukar ju kroppen knaka till lite sådär lustigt. I natt vaknade jag av att det knakade till i ryggen. Jag skulle förmodligen vända på mig, och KNAK! det var riktigt läskigt. Gjorde inte ont men jag blev rädd och tänkte direkt "jaha, gick jag sönder nu?" och vickade lite försiktigt på tårna och kände då att jag inte gått sönder.

För ett gäng månader sedan så frågade jag mamma en korkad fråga om man kan ha luftbubblor i ryggen. För ibland känns det som att det är något som bubblar till i svanken. Men det kanske bara är ryggraden som är ute och vandrar...

10 arbetsdagar kvar, sen ska jag inte lyfta ett finger.
Semestern är efterlängtad!


Kommentarer
Postat av: Johanna

testat kiropraktor och massage? Det hjälpe min rygg!

2008-07-16 @ 11:59:18
URL: http://www.hundarsomjobbar.se
Postat av: Emelie

usch min pappa hade det.... han kunde varken stå, sitta eller ligga... snacka om att ha problem liksom! Hoppas du inte har det!

2008-07-16 @ 14:05:21
URL: http://transylvania.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0