En gammal krönika

När jag slutade gymnasiet i våras så ville min lärare att jag skulle skriva en krönika om studenten. Hon gillade mitt sätt att skriva. Så jag skrev en. Det resulterade i ett VG i textkommunikation C.
Läs och njut.


Vad händer sen?

I skrivande stund är det 15dagar kvar till studenten. Den vanligaste frågan man får är "vad ska du göra sen?".

Jag måste erkänna att jag får lite panik när jag tänker på det, för jag vet inte vad jag ska göra sen.

Man märker hur nervositeten ligger i luften nu. Alla betyg ska sättas, det lilla man missat måste vara klart. Man kör helt enkelt slut på den lilla energi som finns kvar i de få arbetande hjärncellerna man plågat i åratal.


Just nu vill jag bara gå tillbaka i tiden, bli 4år, och leka i en lövhög. Eller som årstiden är nu, doppa tårna i Vättern, ligga i gräset mellan de där doftande syrenerna och rita utanför strecken i en ritbok.

Inte veta något och bli överlycklig för att man lyckas fylla i en blomma och hålla sig innanför strecken i den där slitna ritboken. Åh, dessa ritböcker.


Jag tror inte att någon av oss, som nu ska ta studenten, visste att det var såhär det skulle vara och att det var såhär det skulle bli. Att detta var vår vardag. Man märker att alla val man gör har en avgörande betydelse för framtiden, som man först märker i efterhand. Ja, det är bra att vara efterklok.


Men vad gör man på studenten då?

Jag kommer själv inte närvara på studenten, men har tre äldre syskon och kan ju bara säga såhär; Det var långt ifrån nyktert under deras student.

Jag kan inte se den fascinationen över att supa skallen i bitar. Är studenten bara en dålig anledning för dagens ungdomar att få ta en öl?

Ja, jag dricker själv, men skulle aldrig få för mig att börja supa klockan 9 på morgonen bara för att det är studenten.

Hur snyggt kan det vara att få se sina barn och deras klasskompisar raggla ut och skrika något otydligt för att sedan stappla fram och lukta sprit och försöka se lycklig ut över att få komma ut och stå och trängas bland en massa ivriga mammor, småsyskon och mor - och farföräldrar.


Att man inte får dricka på skolan under dagen, på studentdagen, är en självklarhet och skulle någon bestrida denna sak borde de få gå ut bakvägen och skämmas.

Bara idén att komma på att börja dricka direkt efter utspringet, om inte innan, är ju totalt miserabelt. En person som gör detta kommer inte klara av att vara vaken större delen av dagen och få massa minnesluckor. Man ska väl ändå minnas sin student.


Likaså det här vattenkiget som var för inte så längesedan. Det var enligt min åsikt totalt onödigt. Alla treor fick hem ett papper där det stod att man Inte fick skapa vattenkrig osv. Varför envisas folk med att göra såhär? Det är inte roligt! Alla gillar inte att gå runt blöta i skolan.


Varför ska man skapa en sådan uppståndelse kring studenten?

Matsalen är ett gott exempel när det kommer till studenten. Man ska tydligen slå och banka i bord och golv och skrika allt vad man kan. På en skala mellan 1-5, där 5 är "Hur jävla kul som helst!" Anser jag att det där är lågt. I min värld hamnar det beteendet på 0,05. Det är jobbigt, högljutt och störande. Det är redan hög volym i matsalen, varför göra det värre?

Nej, jag bojkottar studenters beteende och dess åsikter om att "Men vadå, vi slutar ju nu, varför kan vi inte få leka runt lite nu då?" Det är fortfarande allmän plats. Inte direkt så att man går till en restaurang och skapar vattenrkrig eller slår sönder nävarna i bordet.

Jag låter lite som en moraltant nu märker jag. Men det hela handlar bara om respekt. Har folk så svårt att Alla som tar studenten vill inte hålla på så där.

För inte så längesedan stod jag och konverserade med min broder om just studenten. Jag berättade då för honom att studentfesten tydligen ska vara i folkets park. Ärlig talat så har jag ingen aning om, om det stämmer, eller om det är olika för olika skolor eller något. Jag har inte riktigt lyssnat så fort studenten kommer på tal i skolan. Men i alla fall, så har jag hört att folkets park i Huskvarna ska ha studentfest för Alla skolor. Vilket är väldigt många elever. Min bror menade på att det kommer sluta i bråk. Hans egna ord "Man kan inte blanda så mycket folk, så många olika människor från olika kulturer, skolor och med alkohol. Det kommer att sluta i ett stort slagsmål"

Jag förstår honom. För att vara lite fördomsfull och förklara hur han menar, så ser det ut såhär på ett ungefär. Bäckadal består av utlänningar och raggare. Sanda består av sportnördar och "brats". ED består av bara nördar och stilrena människor. Minsta fel på deras kläder och det blir kaos. Peset består av skumma människor, slappa och kristna. Tveksamt om man borde räkna med Tenhults naturbruksgymnasiet, men bara namnet säger att det går massa luffare där som älskar kossor.

Kort och gott, det kommer att bli kaos på studentkvällen, som alltid.

  image15

Vad händer på min student

Jag kommer att befinna mig långt ifrån Jönköping och alla små människor som håller på med alla dessa fasoner, närmare bestämt i blekinge.

Jag kommer att sitta i en brassestol i solen, i en liten by som ligger mellan Karlshamn och Sölvesborg. Denna lilla by heter Norje.

Bara för att jag inte närvarar i skolan på studenten betyder inte det att jag inte tar studenten. Jag ska grilla med min mor och nära vänner och dricka champagne och ha det mysigt.

Eftersom jag inte beter mig som en liten bortkommen tonåring så har jag koll på mitt drickande och kommer hålla mig i ett lagom trevligt rus, se till att äta ordentligt och dricka vatten, njuta av bra musik och vara allmänt glad! 

  image16


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0